Sjællandsvraget
Mere end eet historisk skibsvrag gemmer sig på bunden af Øresund. På søkortet finder man ud for Humlebæk markeret det sted, hvor linieskibet SJÆLLAND sank efter Slaget på Reden 1801. På højde med Snekkersten findes skjult i sandet vraget af det hollandske admiralskib BREDERODE, der blev sænket i slaget 1658 mellem en svensk flåde og den hollandske hjælpeflåde til det belejrede København, og på højde med Hven ligger de sørgelige rester af den danske orlogsmand SNARENSVEND, der samme år sænkedes med lasten fuld af fæstningsinventar, og som for få år siden blev grabbet tom af en vragfisker på jagt efter metalkanoner til omsmeltning.
Af Ole Crumlin-Pedersen
Oplysninger om disse og mange andre vrag samles i disse år til Nationalmuseets vragregistrant ved gennemgang af arkivalier og beretninger om forlis, ved egne undersøgelser og ved samarbejde med interesserede sportsdykkere. Til SJÆLLAND kom turen i juni måned i år. Ved en orienterende dykning for bestemmelse af dette vrags position og tilstand viste det sig, at vraget lå frit oven på en hård lerbund, krænget let over til styrbord og med hele bundkonstruktionen bevaret intakt, så man kunne svømme ind under bunden fra bagbords side lige til kølen. Skibet var brændt ned til vandlinien, inden det sank, så alle spor af skrogets sider og dæk var forsvundet, og begge stævne var nedbrudt. Billedet domineredes af skibets stenballast, der lå på sin plads, dækkende to trediedele af skibets bund. De højeste vragdele ragede godt to meter over havbunden, og hele billedet af vraget med dets stenmasser og spanter bevokset med grønne og røde tangvækster indbød til at udnytte denne lejlighed til forsøg med opmåling under vandet.
I halvandet år havde civilingeniør Ole Jacobi sammen med forfatteren af disse linier arbejdet med opmålingsproblemet, som det melder sig ved arkæologisk arbejde på havbunden. I det våde element har arkæologen indtil videre al anledning til at føle sig som uønsket gæst. Selvom det nye svømmedykkerudstyr giver mere bevægelsesfrihed end det tunge dykkerudstyr, der udvikledes for over 100 år siden, så er der dog vanskeligheder nok at overvinde: Man må indstille sig på arbejdsforhold, hvor den effektive arbejdstid på havbunden i bedste fald vil kunne blive et par timer daglig, og uroligt vejr og lignende kan standse dykningen i ugevis. Arbejdet på bunden hemmes fysisk af dykkerudstyret og kulden, af vandets modstand og af orienteringsvanskelighederne, idet vandet i de indre danske farvande sjældent giver mere end fire-seks meters synsvidde og ofte mindre.
Det kan synes urimeligt at ville gennemføre arkæologisk arbejde under disse vilkår, men den menneskelige forskertrang kan ikke lade den rige skat af kulturhistorisk kildemateriale ligge uantastet under så gode bevaringsforhold, som havbunden ofte kan frembyde, jævnfør f.eks. vikingeskibene fra Roskilde fjord (Fig. 1). Der er næppe noget andet land i Nordeuropa, der har så gunstige vilkår for undersøisk arkæologi som netop Danmark. De danske farvande lå centralt i den nordeuropæiske fjernhandels net af søruter i forhistorisk og historisk tid. Talløse skibe er gået gennem bælter, sunde og fjorde, og mange kom ikke herfra, men kan idag findes på havbunden efter forlis eller stranding (se Skalk 1964:2). De ringe dybder og den relativt beskyttede karakter af de fleste danske farvande er af stor betydning for det arkæologiske arbejde, der iøvrigt ikke blot omfatter vrag, men også stenalderbopladser, som på grund af landsænkningen idag kan findes på havbunden.
Fig. 1. Frømand svævende i vandet over vragets stævn.
Men skal arkæologen nå andet end tilfældige rekognosceringer og usystematiske bjærgninger, så må han kende sit nye element og indrette sine arbejdsmetoder efter de særlige forhold, han finder her. Erfaringerne fra landjorden kan ikke uden videre overføres til havbunden. Først og fremmest skal man drage nytte af de fordele, som vandet byder på. Udgraveren på landjorden vil sikkert misunde sin kollega i vandet, når denne kan lægge sig vægtløst svævende over udgravningen og med lette håndbevægelser i vandet fjerne sand og slam, så selv de spinkleste genstande renses uden direkte berøring, eller når han uden besvær fjerner tonstunge genstande ved at binde balloner til dem og fylde disse med luft. Men den korte dykketid forudsætter, at alle arbejdsprocesser lægges således tilrette, at indsatsen på bunden kræver et mindstemål af tid. Dette gælder ikke mindst opmålingen.
»Sjællandsvraget«, som søkortet kalder det, gav ideelle muligheder for at gennemprøve det udstyr, der var resultatet af overvejelserne. Til en tidssvarende arkæologisk undersøgelse, hvad enten den foretages på land eller i vand, hører opmåling og plantegning af det fundne, mens dette endnu ligger i urørt leje. Plantegningen er i virkeligheden et landkort tegnet i stor målestok, og lige som landkortet er forsynet med højdetal, der skal give en forestilling om bakker og dale, sådan bliver også udgravningsplanen påført tal-højdemål bestemt ved nivellering - som fortæller om overfladens form. Da arbejdet med opmåling og tegning er temmelig tidkrævende, har man i de seneste år forsøgt sig med en fotografisk opmålingsmetode, en teknik, som allerede længe har været anvendt ved kortlægning fra luften. Om denne - fotogrammetriske - metodes mange fortrin hersker ingen tvivl; dens væsentligste ulempe er apparaturets kostbarhed, der dog på længere sigt opvejes ved sparet tid. Da, som man vil have forstået, undervandsarkæologens tid er i højere pris end landarkæologens, måtte det være oplagt for os at arbejde med den nye metode og gennemprøve den på SJÆLLAND (Fig. 2, Fig. 3).
Fig. 2. SLAGET PÅ REDEN. Det lykkedes ikke Danmark at holde sig uden for Napoleonkrigenes store europæiske opgør. Den 30. marts 1801 sejlede en engelsk flåde under kommando af admiral Parker og med sejrherren fra slaget ved Abukir, lord Nelson, som næstkommanderende ind mod København. Da den fjorten dage senere fortsatte videre ind i Østersøen, havde englænderne nået, hvad de ønskede, nemlig at splitte neutralitetsforbundet mellem Danmark, Sverige og Rusland. Prisen herfor var betalt skærtorsdag den 2. april. Da førte Nelson hovedstyrken af den engelske flåde til kamp mod de danske skibe, der lå fast forankret på Københavns red, fra Prøvestenen i syd til Trekroner i nord, for under kommandør Olfert Fischers ledelse af forsvare byen. Det blev en voldsom ildkamp med svære tab og skader på begge sider. Nelson havde lovet Parker at gøre aktionen færdig på en time, men måtte efter fire timers forløb ty til en krigslist for at få standset kampen. Han sendte bud til kronprins Frederik, at han ville blive nødt til at sætte ild på de erobrede danske blokskibe uden hensyn til de ombordværende fanger, dersom skydningen ikke blev indstillet fra dansk side. Kronprinsen gav da straks ordre til våbenhvile, og kampen blev ikke genoptaget. Af de skibe, englænderne erobrede, var kun et enkelt værd at føre bort, de øvrige var bogstavelig talt skudt sønder og sammen. Således havde linieskibet SJÆLLAND fået 27 grundskud, de fleste kanoner var ubrugelige, bagbordssiden og boven næsten skudt ind, underræerne skudt ned og masterne faldefærdige; englænderne stak det i brand og lod det drive brændende nordover, indtil det sank ud for Humlebæk. Men også den engelske flåde havde lidt svære tab. Deltagerne i slaget blev voldsomt hyldet, ikke mindst den 17-årige Peter Willemoes, der havde holdt det ubeskyttede FLÅDEBATTERI NR 1 i kamp med Nelsons flagskib.
Billedet viser det øjeblik, da den engelske parlamentær afleverer Nelsons trussel. I baggrunden danske skibe og Trekroner i kamp med Nelsons eskadre. Maleri af C. A. Lorentzen, på Frederiksborg Museet.
Fig. 3. SKIBENE FRA SLAGET PÅ REDEN. Af de mange skibe, der deltog i Slaget på Reden 1801, er der ikke så få, hvis rester idag er at finde på havbunden i danske farvande. Fra den danske forsvarslinie erobrede englænderne en del skibe, der dog for det meste var ubrugelige efter den voldsomme beskydning. Linieskibet SJÆLLAND blev som nævnt brændt og sank ved Humlebæk, blokskibene INDFØDSRETTEN og PRØVESTENEN blev ligeledes stukket i brand og sendt drivende afsted, det første for at synke på dybt vand nord for Middelgrunden, det andet for at grundstøde og nedbrænde til vandlinien syd herfor.
Det var skik, bade dengang og tidligere, at opbygge faste søbatterier ud for København ved at grundsætte gamle orlogsskibe, fylde dem med sten og omramme dem med pæle. Således var i 1713 Trekroner lavet af tre linieskibe og Prøvestensbatteriet af et linieskib og en flydedok. De dele af skibene, som lå over vandet, rådnede imidlertid ret snart bort, og 1802 anlagdes et nyt Prøvestensbatteri af tre skibe, deriblandt ELEPHANTEN, der under slaget i 1801 havde ligget som blokskib ved indløbet til den indre red. Også dette andet Prøvestensbatteri forfaldt, og i 1859-63 erstattedes det af det fort, der idag er ombygget til Københavns benzinhavn.
Men heller ikke vor modpart i kampen undgik at skatte til det grådige danske hav. Julenat 1811 - ti år efter slaget - mødte to af de største engelske skibe fra Parkers flåde deres skæbne på den jyske vestkyst under sørgelige omstændigheder. Det var linieskibene ST. GEORGE på 98 kanoner og DEFENCE på 74 kanoner. Krigen rasede på det tidspunkt livligt i Europa, og de to skibe var, sammen med endnu to linieskibe og tre brigger, sendt til Østersøen for at eskortere en konvoj af handelsskibe, der under fremmed flag og falske papirer havde hentet livsvigtige forsyninger i de af Napoleon blokerede baltiske havne. Den 9. november afsejlede konvojen med 129 handelsskibe fra Hanöbugten, men allerede 15. november splittedes flåden af en storm, mens de mange skibe lå for anker i Nystedbugten. Tolv skibe strandede, to sank, og flagskibet ST. GEORGE grundstødte, mistede roret og måtte kappe alle master. Med nødror og -rig fortsattes sejladsen dog, blot for at føre skibene ud i vinterstormene i Nordsøen, hvor ST. GEORGE og DEFENCE den omtalte julenat strandede ud for Bøvling klit. Kun 18 mand af de ialt 1400 ombordværende blev reddet. Et andet af eskadrens skibe, linieskibet HERO, forliste samme nat ved den Helder i Holland og forsvandt med mand og mus. På denne ene nat havde havet opslugt langt flere engelske søfolk, end der var blevet dræbt i noget af Napoleonkrigenes blodige søslag.
I samarbejde med Orlogsmuseet gennemførtes i løbet af fem dage udmåling af vragets udstrækning samt afrensning og detailopmåling af bovpartiet, der lå på seks meter vand (Fig. 4). Først afmærkedes et passende antal punkter jævnt fordelt over det afrensede felt, og disse punkters højde over et fixpunkt, der i form af en speciel »fredningssten« nedlagdes ved stævnen, kunne da måles direkte ud fra vandtrykket med et særligt udviklet instrument, der gjorde arbejdet med nivelleringen hurtigere og lettere end på landjorden. Den fotografiske opmåling, der foregår ved hjælp af et dobbeltkamera, som tager to billeder samtidig, kunne derefter foretages af en frømand, der svømmede rundt med sit vandtætte udstyr og gennemfotograferede vraget i passende bidder på en sådan måde, at der på hvert fotosæt fandtes mindst tre af de nivellerede punkter. Han kunne herved lægge sig i enhver ønsket stilling i vandet for med kameraet at få netop den vinkel, der bedst dækkede det ønskede areal. Ved fotografering i klart vand på en afstand af seks meter dækker udstyret et areal på ca ni kvadratmeter pr billedpar, så under gunstige vilkår kan et stort udgravningsfelt eller et helt vrag dækkes fotogrammetrisk ved en enkelt dykning. I løbet af de fem arbejdsdage dykkedes der ialt i 40 timer - fordelt på flere personer. Heraf brugtes til selve fotoopmålingen kun 2½ time.
Fig. 4. Der nivelleres. Bag frømanden skimtes inderstævnen.
Prøven på Sjællandsvraget viste, at udstyret fungerede efter ønske; ethvert synligt punkt på fotografierne kunne fastlægges i målesystemet med en fejlgrænse på een centimeter. Det er således muligt at foretage fotografisk opmåling under vandet med et dansk udviklet udstyr, der er langt billigere og mere bekvemt end det udstyr, der er udviklet i U. S. A. til samme formål, og som er baseret på anvendelse af - bl.a. - en tomandsubåd!
På undersøgelsens sidste dag opdagedes det, at en kalkskal på inderstævnen dækkede over et af de engelske grundskud, der her sad boret ind i træet. Det var en mærkelig følelse således pludseligt i denne tavse, fremmede verden på seks meters dybde at fornemme suset fra de blodige begivenheder, der for 165 år siden beseglede skibets skæbne (Fig. 5).
Fig. 5. Kanonkuglen i stævntømmeret.