Rejsen til Jakobsland
Apostlen Jakobs martrede legeme skal ifølge legenden være ført til Spanien og jordfæstet der. Længe var hans hvilested ukendt, men på et tidspunkt - måske i 800-årene - blev det på mirakuløs vis fundet og bragt til ære og værdighed. Om gravens ægthed tvivlede ingen, den blev sammen med Kristi grav i Jerusalem og Skt Peders i Rom et hovedmål for middelalderens fromme vandringsmænd.
Af Redaktionen
Tusinder og atter tusinder af pilgrimme har taget turen - gennem Frankrig, over Pyrenæerne og videre gennem Nordspanien til Santiago de Compostella, som stedet kaldtes. Over graven rejstes en prægtig katedral, mens andre skød op i de byer, som på en eller anden måde nød godt af tilstrømningen. Mesterværker af arkitektur og billedkunst formeligt kanter vejsiderne - og de er mange, for vejen til Skt Jakob grener sig naturligvis ud fra sit berømte endepunkt. Santiago blev »Vesterlandenes Jerusalem«.
Pilgrimmene færdedes vel ofte i flok og under kyndigt førerskab, men for dem, der ville rejse alene, forelå skriftlige vejledninger. Strabadser var man sikker på, og farer lurede; ingen har tiltrådt turen uden alvorlige overvejelser. At fromhed var en væsentlig drivkraft, skal ikke bestrides, men andet kan have spillet ind, for eksempel rejselyst - som hos Sigrid Undsets tiggermunk, der for Kristin Lavransdatter bekender, at han elsker vejene. En muslingeskal fra den spanske Atlanterhavskyst blev det synlige tegn på vel gennemført rejse - en slags emblem, man syede på sin kappe.
Hvor mange danskere, der i katolicismens århundreder har kunnet fremvise »Ibskallen« for undrende landsmænd, har vi ingen anelse om, men antallet har sikkert været stort, selv om det kun giver sig sparsomme udtryk i kilderne. Om den berømte, hurtigtrejsende Hellig Anders - sognepræst ved Slagelse Skt Peders engang i 1200-årene - fortælles, at han straks efter sin flyvende hjemfart fra den hellige grav tiltrådte to andre pilgrimsrejser, først til Skt Jakob, dernæst til Skt Olav i Trondhjem, og nåede alt dette, inden hans rejsefæller fra Jerusalemsfærden var hjemme igen. Knappere, men mindre sagnagtige, er vidnesbyrdene på to gravsten, den ene fra Tyrsted ved Horsens, den anden (nu forsvundne, men i tegning bevarede) fra Sorø. På begge ses den gravlagte i pilgrimsdragt med Ibskal, og på Sorøstenen læses: »Jerusalem nåede han to gange, tre gange besøgte han Rom, og én gang drog han til Skt Jakob«. En slags professionel pilgrimsfører? Blandt den lange række af pilgrimsrejser, som dronning Margrete 1411 bestiller og betaler til udførelse efter sin død, er ikke mindre end tre til Skt Jakob.
Om alt dette - om det legendariske udgangspunkt, om vandringsmændene og deres miljø og ikke mindst om egnene de befór - handler en bog, som nu udsendes af Wormianum: Tue og Bodil Gads »Rejsen til Jakobs land«. Det er en rejsebog i tid og rum. De som idag - i fantasien eller helt bogstaveligt - går i pilgrimmenes fodspor, vil her finde kyndig vejledning.
Bogen, der er indbundet og på ca 200 fyldigt illustrerede sider, koster 70 kr. For abonnenter dog 58 kr ved bestilling hos Skalk.