Dampelefanten

(Fig. 1) Længe før George Stephenson med sit lokomotiv indvarslede jernbanealderen, havde man både i Europa og Amerika eksperimenteret med dampvogne til landevejskørsel. Og længe efter at skinneveje havde vist sig at være den rigtige løsning levede stadig drømmen om at kunne futte rundt på landevejene »uden anvendelse af dyrisk kraft«. Så sent som i 1862 blev det således her i landet, nærmere betegnet i Vendsyssel, forsøgt at etablere fast rutefart ad hovedvejene med et landevejslokomotiv, der var importeret fra England. Derovre havde sådanne transportmidler gjort lykke og afhjulpet et stort savn, forlød det.

Af Knud Bidstrup

Log ind eller opret en konto for at læse denne artikel.

Udgave: Skalk 1974:6 © Skalk og forfatterne. Gengivelse er kun tilladt efter skriftlig aftale og altid med tydelig kildeangivelse. Redaktør: Louise Mejer. Ansvarshavende redaktør: Jacob Buhl Jensen.