Vikingebro genskabes ved borgerinddragelse

4 f fra Hersted Østerskole
Billede af Kroppedal Museum, Jørgen Brieghel

Fra 2017-2019 rekonstruerer Vikingelandsbyen i Albertslund og Kroppedal Museum en 700 meter lang vikingevej og –bro tværs over ådalen mellem de to kulturinstitutioner på Københavns Vestegn. Konstruktionen vil bestå af en 100 meter lang pælebro og et 600 meter langt vejforløb. Broen er inspireret af Harald Blåtands Ravningbro, som blev opført syd for Jelling omkring år 980 e.Kr. (se Skalk 1977:1 og 1998:5). Rekonstruktionen bliver udført af frivillige, skolebørn og lokale sammen med projektets tre kyndige håndværkere.

første stolpe
Indlevelse i fortiden er populært. Fra åbning af projekt Vikingebro 21. juni 2017 på Københavns Vestegn. Foto: Kroppedal Museum, Pelle P.

Et stort projekt

Hvordan bygger man en 1000 år gammel bro og vej? Det har Vikingelandsbyen og Kroppedal Museum sat sig for at finde ud af. Der er nemlig, efter al sandsynlighed, ikke gennemført en så omfattende rekonstruktion af et stykke infrastruktur fra vikingetiden nogensinde før.
 Størstedelen af byggeriet bliver udført på så vidt mulig autentisk vis med håndkraft og med datidens teknikker og værktøj: Svensk retøkse, Hedeby bredbil-økse, Over Hornbæk bredbil-økse er blot nogle af de rekonstruerede redskaber, som projektets tre håndværkere bruger dagligt i forarbejdningen af tømmer. Når brostolperne skal sænkes i den fugtige ådal, sker det ved hjælp af trefod, talje og tovværk. Ved at hejse de 300 kg tunge stolper højt op og lade dem falde, kan de efterfølgende blive banket på plads med en 180 kg tung egetræsklods.
 Og ligesom Blåtands bro over Ravning Enge, opføres også denne bro i dansk egetræ. Selve vejen anlægges med brug af flere typer vejkonstruktion, som vi ved har været anvendt i vikingetiden: Gren- og risvej, plankevej, brostensvej, grus- og stendækket vej, samt hulvej.

 Formålet er at blive klogere på vikingernes infrastruktur. Hvordan de har løst udfordringer med anlægs- og byggearbejde? Hvor lang tid ville det have taget at opføre en lignende konstruktion dengang. Samtidig handler projektet også om at engagere borgere, foreninger og skoler i arbejdet med at genskabe et stykke danmarkshistorie. På den måde vil tusindvis af skolebørn og almindeligt interesserede borgere ved byggeriets afslutning have været involveret i arbejdet med at fælde træer, forarbejde tømmer, lave reb, slæbe og sænke brostolper, anlægge vej og meget andet.

4 f fra Hersted Østerskole
4.F fra Hersted Østerskole i Albertslund agerer børnetrælle (april 2017). Foto: Kroppedal Museum, Jørgen Brieghel
Læs mere