Ruthvens dampskib

Med dampmaskinens opfindelse og udvikling i løbet af 1700-årene var vejen banet for et væld af tekniske nyskabelser, på søfartens område således dampskibet. Det blev i første omgang til hjuldamperen; den fandt en anvendelig form omkring år 1800 om end mest til flodsejlads, mindre til fart på havene, hvor den med sine tunge hjulkasser havde svært ved at byde sejlskibene konkurrence. Dog, opfindsomme folk arbejdede stadig med sagen, således englænderen Ruthven. I Illustreret Tidende, der jævnligt orienterede sine læsere om datidens mange tekniske fremskridt, finder vi januar 1864 en begejstret beskrivelse af hans geniale konstruktion.

Af Redaktionen

Log ind eller opret en konto for at læse denne artikel.

Udgave: Skalk 2005:2 © Skalk og forfatterne. Gengivelse er kun tilladt efter skriftlig aftale og altid med tydelig kildeangivelse. Redaktør: Louise Mejer. Ansvarshavende redaktør: Jacob Buhl Jensen.