På ørnens vinger

Dampmaskinens opfindelse og udvikling i løbet af 1700-årene åbnede mange muligheder, således på det trafikale område, både til lands og vands. Man forsøgte sig med dampdrevne landevejslokomotiver (se Skalk 1974:6), men de kørte ustandselig fast, og først da man fik dem sat på skinner, tegnede der sig en fremtid for dem. Den første egentlige jernbane, anvendelig til person- og godsbefordring, blev indviet i England 1825, og derfra bredte fænomenet sig hurtigt ud over Europa. I Danmark tog man sagen med ro; enevoldskongen Frederik 6. og hans regering brød sig ikke om dette nye (hvem kunne vide, hvad det ville føre med sig af statsomstyrtende ideer?), og heller ikke efterfølgeren Christian 8. var udelt begejstret. Men udviklingen tog sig ikke af de fyrstelige anfægtelser, den gik sin gang, ikke mindst i vore sydlige naboområder, og den dag kom, hvor man af økonomiske årsager ikke kunne overse signalerne.

Af Harald Andersen

Log ind eller opret en konto for at læse denne artikel.

Udgave: Skalk 2000:5 © Skalk og forfatterne. Gengivelse er kun tilladt efter skriftlig aftale og altid med tydelig kildeangivelse. Redaktør: Louise Mejer. Ansvarshavende redaktør: Jacob Buhl Jensen.