Hjejlen

I midten af forrige århundrede slog dampkraften for alvor igennem, der anlagdes jernbaner, og allerede 1828 oprettedes dampbådsforbindelse over Storebælt. De første skibe var forsynet med skovlhjul, men senere kom skibsskruen til; fregatten Jylland fra 1861 har således skrue. Det blev meget diskuteret, hvad der var bedst, skovlhjulet eller skruen. For at afgøre spørgsmålet blev der i England foretaget et forsøg: to slupper, Rattler og Alecto, den ene med skovlhjul, den anden med skrue, blev bundet sammen, agterstavn til agterstavn, og nu skulle det så vise sig, hvem der var stærkest. Skruen vandt, men dermed var skovlhjulet ikke slået ud. Det kunne anvendes på lavt vand, hvor skruen kom til kort.

Af Christian Fischer

Log ind eller opret en konto for at læse denne artikel.

Udgave: Skalk 1986:4 © Skalk og forfatterne. Gengivelse er kun tilladt efter skriftlig aftale og altid med tydelig kildeangivelse. Redaktør: Louise Mejer. Ansvarshavende redaktør: Jacob Buhl Jensen.